Alsóvadász Önkormányzata részére

 

Tisztelt Önkormányzat!

Tisztelt Polgármester Úr!

Tisztelt Önkormányzati Testület!

 

A 2019 12 11-i közmeghallgatásra készülve

írásban adok meg kérdéseket és javaslatokat.

 

Kérem lehetőleg, hogy mindkét tételsorra

egyenként, írásban is adjanak választ.

 

Levelem tagolása:

·        összefoglalás

·        javaslatok

·        kérdések

·        példák a szabálytalan aljegyzői aláírási gyakorlatból

 

tisztelettel

Alsóvadász, 2019 december 4-én

                                                                                       Fáy Árpád

 


Tömören összefoglalva

közmeghallgatási kérdések és javaslatok

2019 12 11-re, Fáy Árpád

1.       Település infrastruktúra

a.       Hulladék kezelés javítása, mert bizonyos részeken folyamatosan gyűlik a szemét. Egyes lakosok a kukával kiviszik a szemetet és fát visznek haza a tároló edényekben.

b.       Belterületi utak, padkák felfestése, vízelvezetése

c.       A település határában lévő kishíd leromlott szerkezetének mélységi javítása, hiszen jelenleg a korhadt fákra lett csak újabb aszfalt réteg felhordva.

d.       A külterületi és belterületi víz elvezetések rendezése, lásd Almás hűtőház és pálinka főzde utcánál a vihar idején özönvíz alakult ki. valamint a focipályánál 2010 óta már vagy 10 mini árvíz volt, a nagyobb esőzések után.

e.       A külterületi dűlő utak rendezése, hiszen a jelenlegi állapot a gazdák mellett a mezőőrök munkáját is hátráltatja, nehezíti

f.        Szikszó felé vezető út, ahol az autópálya fölött átmegy, ott legyen gyalogos/biciklis áthaladást is lehetővé tevő elem.

2.       Az önkormányzat tájékoztatási gyakorlatának fejlesztése. A lakosok kérésük esetén regisztrálhassanak egy önkormányzati sms/email rendszerbe, ahol

a.       kifüggesztésekről,

b.       különböző osztásokról,

c.       önkormányzati rendezvényekről,

d.       pályázati lehetőségekről,

e.       polgári védelmi helyzetekről, viharok, villám árvizek esetén,

f.        áram/gáz/víz kimaradások esetén értesítés.

g.       Ide tartozik az Alsóvadászi kürt lap internetes formájának létrehozása, mint újabb kommunikációs csatorna a lakosság felé.

h.       közmeghallgatások minél szélesebb körű, minél körültekintőbb meghirdetése

3.       Önkormányzat, mint mentálhigiénés központ feltámasztása. A lakosság mindennapi gondjaiban segítség.

a.       Drog, és közlekedési gyakorlatokat támogató előadások szervezése

b.       Alapvető informatikai képzések a munkavállalás, általános ügyintézés elősegítése céljából.

c.       Közmunkások részére munkapiaci elhelyezkedést javító tréningek, képzések szervezése, a leendő munkaadók közreműködésével.

d.       átlag lakosokat, vállalkozókat érintő pályázati tanácsadás, ügyvédi tanácsadás

e.       játszótér karbantartása, rendbe hozása, jelenlegi életveszélyes állapot orvoslása.

 

 

 


 

A többség döntötte el az önkormányzat összetételét

- ami nem léphet át törvényt

- aminek a falu egészével kell együttműködnie

 

Számos ügy korábban a „0-s közmeghallgatások” miatt nem kerülhetett megbeszélésre,
ezért is felszaporodtak a javaslatok, kérdések.

 


 

közmeghallgatásra írásban tett javaslatok

 – megfontolásukról lehetőleg írásos választ kérve

 

1.

legyen szmsz-ben rögzítve az e-mail és sms használat a helyben szokásos nyilvánosság részeként (e-mailben elküldve a hirdetményt, sms-ben jelezve a hirdetményt)

2.

katasztrófa értesítési terve szmsz-ben rögzítve, például árvíz esetén az érintettek és a falu egészének legyen e-mailben, sms-ben, vagy élőszóban, kézbesített levélben

- árvízi veszélyről az önkormányzat órákkal előbb értesülhet, ilyenkor azonnal értesítse a közvetlenül érintett családokat, az érintett területek használóit, gazdálkodóit.

- egyéb katasztrófa veszélye vagy bekövetkezte esetén, rendkívüli állapotról is (pld útlezárás) az internetes honlap mellett e-mailben, sms-ben a lakosság értesítése

3.

közmeghallgatásról kerüljön szmsz-be, hogy Alsóvadászon

- nullás közmeghallgatás érvénytelen

- a közmeghallgatást legalább 3 héttel előbb kell meghirdetni

- akik e célból e-mailt és telefonszámot leadtak, azokat e-mailben illetve sms-ben kell értesíteni

- szignóval átveendő kézbesített meghívót kapjon a bejárásra és a közmeghallgatásra mindenki, aki az elmúlt választáson képviselőjelöltnek feliratkozott - mert a közügyek iránti érdeklődését ezzel kimutatta

- a közös hivatal jegyzője lehetőség szerint személyesen is vegyen részt a közmeghallgatáson, ne csak az ő képviseletében, meghatalmazásával az aljegyző – aki aláírásának bizonytalan az érvényessége (a két önkormányzat 2013 március 1-től hatályos megállapodása ezt nem írja elő, de az aljegyző két éve használatos szabálytalan, kérdéses érvényességű aláírási szokása később felmerült probléma)

- legyen meghirdetett tematikája és előzetesen közreadott írásos beszámolója a közmeghallgatásnak (minimálisan az önkormányzati intézményekről, pályázott, elnyert és teljesített vagy nem teljesített projektekről, utakról és vizesárkokról, szemétkezelésről, és előzetesen feltett kérdésekről – pld 3 heti meghirdetés után két hétig lehessen leadni írásos kérdéseket, amelyek a tematikában, esetleges írásos beszámolóban is megjeleníthetőek)

- jegyzőkönyv készüljön közmeghallgatásról, ami a honlapra kikerül (írásbeli és szóbeli kérdések, válaszok, javaslatok, észrevételek)

- a jegyzőkönyvhöz megjegyzéseket lehet fűzni, ami utóbb mellékletbe kerül

- a közmeghallgatáshoz a havazás előtt (nem behavazott időben) kapcsolódjon meghirdetett nyilvános bejárás kül- és belterületen (utak, vizesárkok, hidak, régi szemétlerakások) önkormányzati intézményekben, aminek időpontját a közmeghallgatási meghívó tartalmazza

4.

utak

a falun áthaladó országút ügyében az önkormányzat járjon el a közútkezelőnél és írásban tett kezdeményezéseit tegye közzé

- kátyúk nélküli legyen az útfelület

- középvonala legyen felfestve kül- és belterületen és szükség szerint frissítve

- közintézményeknél, buszmegállóknál, templomnál legyen gyalogos zebra felfestve

- út széle legyen felfestve (éjjeli és ködös időben való közlekedéshez)

- a padka víztócsás mélyedések nélküli legyen, pár cm-el alacsonyabb legyen mint az útfelület, illetve kifelé lejtsen a vízlefolyás biztosítva

- kezdeményezze az önkormányzat a padka zúzott kővel borítását

- kanyarokban útszéle jelző fehér oszlopok kihelyezését igényelje fényvisszaverővel

- az útmenti árok kül- és belterületen legyen az esővíz elvezetésére alkalmas, karbantartott

- kereszteződések és kapubejárók rendezésére tegyen kezdeményezést (görbe tükörnél hiányzik az útpadka lefedése a vízáteresz felett).

Az önkormányzat gondoskodjon

- a belterületi szilád burkolatú utakon is a felfestésekről, kátyúmentességről, útpadka és útmenti árok megfelelő állapotáról (kiépítéséről, karban tartásáról), hogy az esővíz ne sározza hanem tisztítsa az utat

- a külterületi utak állapotában jelentős javulás érdekében az önkormányzati mezőőrök figyeljék az utak állapotát és feljegyzésben jelezzék

  - a járhatatlan, nehezen járható szakaszokat,

  - azokat a helyeket, ahol a vízlefolyást oldalra markolóval biztosítani lehet a közeli vizesárok, fás terület felé,

  - a szemét kihelyezéseket

- az önkormányzat útmérnökkel csináljon felmérést, hogy miként lehetne a dűlőutak állapotát költségtakarékos módon tartósan javítani

5.

vizesárkok – átereszek, hidak

Szakvéleményt kérjen az önkormányzat az alsóvadászi nagy víz elvezető árkok célszerű karbantartásáról, átalakításáról.

Gondoskodjon a jelentősebb külterületi vizesárkok karban tartásáról – főleg a Vadász patak oldalági becsatlakozó árkairól.

Szerezze be a vizesárkok karbantartásához szükséges gépeket, eszközöket.

Pályázzon az átereszek szükséges javítására, a réti híd rendbe tételére

6.

szemétkezelés

Az önkormányzat vegye komolyan a szemét kezelését.

A szétszórt szemetet szedjék össze:

- a Kossuth utca külterületi folytatásán egészen a Mánta patakig az út mellett (bele értve az út mellől a mélyebben fekvő szántóföld szélére letolt szemetet is)

- az Újtelep melletti árok széléről, az újtelepi házak mögötti dombtetőről, a pincék vidékéről is,

- és ahol még számottevő szemét került lerakásra a falu területén

- mindenkit vegyenek rá, hogy a kukát tegye ki elvitelkor az Újtelepen is, a Kossuth utca végében is, mindenhol, mert az önkormányzat a kukák ürítését kifizette, ehhez képest plusz költség a kukákon túl a szétszórt szemét össze szedéséért is fizetni

- az intézmények kukái megfelelő méretűek legyenek, hogy a hetenkénti ürítés elég legyen számukra

- önkormányzati rendezvények szemetének is legyen megfelelő gyűjtője az elhordásig

A szemét probléma rendezéséről az önkormányzat számoljon be negyed év múlva az önkormányzati honlapon és a 2020-as közmeghallgatáson.

Tegyen intézkedéseket az önkormányzat, hogy minden háztartás és minden közintézmény helyezze ki elszállítandó szemetét a megfelelő időben.

7.

drogkezelő program legyen a katasztrófavédelmi program mintájára a faluban (szmsz-ben rögzített állandó feladatként, illetékes, meglévő szervezetek bevonásával, velük együttműködve),

- ennek legyen nyilvános a szerkezete, tevékenysége, lehetőségei

- veszélyeztetett családok, egyének, környezet számára elérhetően

8.

Játszótér, közösségi ház üzemeltetése, karbantartása a falu közállapotának javításáért fontos feladat (mentálhigiénés személyiségfejlesztés eszközeként gyereknek, felnőttnek, minden korosztálynak)

9.

számítástechnika

- informatikai képzést szervezzen az önkormányzat a faluban rendszeresen (félévente legalább) igény szerinti témakörökben – (szmsz-ben rögzítve hogy ez vagy ennek finanszírozása állandó feladat),

- az önkormányzati honlap jól kezelhető kell legyen (mobillal is olvasható, honlapon és egyes szövegeken belüli kereső funkcióval, könnyen letölthetők legyenek a dokumentumok – (szmsz-ben rögzítve a honlap jó használhatósági követelményét)

10.

pályázati tanácsadást szervezzen az önkormányzat a lakosoknak, gazdáknak, vállalkozóknak például egy erre alkalmas személy foglalkoztatásával, megbízásával

Annál is inkább szükséges volna, mert számos pályázati lehetőségnél az önkormányzat szerepvállalása előfeltétel (külterületi utak) illetve segítő tényező

11.

tankert, mintakert létesítése önkormányzat által vagy vele együttműködésben – szmsz-be kellene kerüljön, hogy nem lehet kiiktatni, működtetni kell valamiképpen

12.

iskolával való együttműködést az önkormányzat feladata akkor is ha az iskolának nem fenntartója, nem közvetlen üzemeltetője, mert

- a falu gyerekei járnak oda, akik egy évtized múlva a falu felnőttjei lesznek

- az épület most is önkormányzati tulajdon, belső állapota javítható volna,

- udvara alkalmatlan a gyerekek kikapcsolódására, felüdülésére – önkormányzat kisegítő további udvarokat és egyéb feltételeket ajánlhatna fel használatra

- kerítése, egyes belső terei elhanyagoltak

- szükség lenne a hátrányos helyzetű gyerekek esetében támogatni az iskolával kapcsolatot tartó szülői közösség alakítását

13.

Vadászkürt ismét működjön - papíros vagy internetes formában önkormányzati finanszírozásban, közösségi fórumként (tehát politikamentesen és nem az önkormányzat szócsöveként)!

A honlapon legyen chat, a fiatalabbak számára egy megnyilvánulási lehetőség, legyen benne bőven önkormányzati tájékoztató

 

 

 

közmeghallgatásra írásban feltett,

előzetesen leadott kérdések

– írásos választ kérve

 

1.  

Mi a polgármester mint munkáltató véleménye arról, hogy két évig, sőt a mai napig az aljegyzőnek nem szabályos az aláírása, ami pedig a „kiadmányozás érvényességi kelléke”?

 

Helyesen úgy kellene kezdődjön, hogy „ Kőrösiné dr. Mező Anetta jegyző nevében és megbízásából ……………… aljegyző:”)

 

hogyan oldják meg, hogy legálisan aláírtak legyen az aljegyző által szabálytalanul aláírt

- 2019 okt 22-i önkormányzat alakuló ülés jegyzőkönyve

- a hatályos önkormányzati szmsz (szervezeti és működési szabályzat)

- az összes rendelet két évre visszamenőleg

- az összes önkormányzati jegyzőkönyv két évre visszamenőleg

- a közbeszerzési szabályzat

- stb ?

 

Miért erőltetik a bírósági utat, amely dönthet ezen okmányok érvénytelenségéről illetve érvényessé tételük módjáról?

Miért nem határozza el az önkormányzat, hogy minden olyan irathoz, amelyen az aljegyző aláírása helytelenül szerepel - záradékot csatoljanak az aljegyző megfelelően fogalmazott aláírásával (és ami a Nemzeti Jogszabály Tárban is szerepel, azokat kicseréli illetve ott is ellátni záradékkal)?

2.  

az országos faluprogramban milyen részvételre készül az önkormányzat és abba hogyan kívánja bevonni a falu érdeklődő lakosait – milyen önkormányzati határozat szól erről?

3.  

a megválasztott képviselőknek mi lesz az egyéni feladatköre, mire fognak oda figyelni – milyen önkormányzati határozat szól erről?

4.  

az M30 autóálya Szikszó és Alsóvadász közti kereszteződésében miként oldódik meg a gyalogos közlekedés, bicikli közlekedés (lovas közlekedés már kisebb jelentőségű) a felüljáró lejtőjén felfelé (lesz-e külön gyalogos és biciklis sáv a felüljárón?)

milyen észrevételeket tett az alsóvadászi önkormányzat az autópálya előzetes véleményeztetésekor – hol lehet erről olvasni?

5.  

milyen kezdeményezéseket tett az önkormányzat a közútkezelő felé az Alsóvadászon áthaladó (2622 sz országút) országút elvárható mértékű karbantartásáért?

6.  

milyen kezdeményezést tett az önkormányzat a Szikszóra vezető bicikliút érdekében – tekintve az országúti baleseteket (ez a kérdés nem az M30-al való kereszteződésre vonatkozik, hanem a két település közti teljes szakaszra)

7.  

miért nem vonja be az érdekelt gazdálkodókat az önkormányzat a külterületi dűlőút fejlesztési pályázatokba?

8.  

nyilvános-e a mezőőrök naplója és jelenléti kimutatása?

mezőőrök mit kell tegyenek ha szemétkirakást észlelnek?

a mezőőrök a falopás ügyében milyen eredményeket értek el?

milyen az együttműködés a mezőőrök és a rendőrség között?

9.  

milyen pályázati tervek vannak (különösen az országos faluprogramban), azokban a lakosoknak milyen részvételi lehetősége lesz?

10.  

milyen önkormányzati funkció van vállalkozásba adva (mint pld az óvoda konyhája)?

11.  

miért nem oldja meg az önkormányzat a közmunka hatékonyabb szervezését?

a falopás ellen miért nem lép fel az önkormányzat?

12.  

mi a módja a közmunkások igénybe vételének házkörüli munkára, gazdaságba, vállalkozásba?

13.  

a közmunkás zöldséges kert miért szűnt meg (a tankertté felfejlődés, háztartásoknak is szolgáltató önkormányzati faiskolával kibővülés helyett)?

miért nem létesült az állattartó telep és a helyi vágópont, amit polgármester annyira szorgalmazott 2014-es megválasztásakor?

14.  

milyen és mekkora összegű elhalasztott, beadott, megnyert, teljesített és még folyamatban levő pályázatai voltak az önkormányzatnak az elmúlt években?

15.  

milyen változtatások kerültek átvezetésre a falu rendezési tervén, térképén az elmúlt 5 évben?

16.  

tervezi-e az önkormányzat, hogy falu szintű jövő-tervet segítsen elkészülni a következő két évben – az országos faluprogramban való részvételhez kapcsolódva?

 

 


Példák arra, hogy

a kormányhivatal és az aszalói jegyző által ismételten szorgalmazott

helyes aláírási mód

(Kőrösiné dr. Mező Anetta jegyző nevében és megbízásából ……………… aljegyző)

helyett mennyire bizonytalanok az aljegyzői aláírások a legutóbbi időkben is,

az önkormányzati honlapról vett mintákban is,

ami jogbizonytalanságot eredményez, hiszen

a szabályos aláírási mód

a „kiadmányozás érvényességi kelléke”.


 

Érvényes-e az önkormányzat 2019 10 22-i alakuló ülése, amelyet az aljegyző nem a jegyző megbízottjaként írt alá?

http://www.alsovadasz.hu/testuleti-jegyzokonyv-2019-oktober-22-alakulo-ules/

 

 


Van-e érvényes szmsz-e az önkormányzatnak?

http://www.alsovadasz.hu/szmsz/

 

 

 


Érvényes-e a közbeszerzési szabályzat?

Ráadásul nemhogy a jegyző megbízását nem jelzi az aljegyző, de jegyzőként írta alá

http://www.alsovadasz.hu/kozbeszerzesi-szabalyzat/

 

 


Alsóvadász szociális rendelete sem érvényes?

http://www.alsovadasz.hu/13-2019-x-22-rendelet/

 

 


És egy érdekesség az aljegyző helyes hivatkozású aláírásáról egy tájékoztató levélből:

(Kőrösiné dr. Mező Anetta jegyző nevében és megbízásából ……………… aljegyző),

amelyet talán a számítógép háromszor is három külön formában folytatott

(az aljegyző kitétel csak az egyiket követi)