Alsóvadászról

a 2019-es önkormányzati választás IDEJÉN

.... időnként frissítve ...

Ez a harmadik indulásom önkormányzati választáson

A 2010-es önkormányzati választásra mint Mikó Norbert által „felkért” önkormányzati képviselő jelölt készítettem egy 4 oldalas írást, hogyan látom Alsóvadászt, milyen irányú változásokra lenne szükség szerintem (2010-es gondolatok Alsóvadászról és önkormányzatról).


A 2010-es írást kis módosításokkal használtam 2014-ben is, amikor megint jelölt lettem önkormányzati képviselőnek az Ódor Ferenc által javasolt Szemán Jánost támogatva. (2014-ben kiegészítések a 2010-es pontokhoz )

Szemán János mint megválasztott polgármester számomra érthetetlenül viselkedett, elutasítva minden további együttműködést (nem kerültem be az első hat közé), lefékezve minden kezdeményezést (odáig terjedően, hogy például vadkár rendezést cinikus módon lehetetlenítette el ráadásul úgy, mintha ő analfabéta lenne és a jogról mindig a jogvégzetlen aljegyzője homályos tanácsaira lenne utalva - az önkormányzatiság karikatúráját valósítva meg illetve karikatúráját mindennek, amihez "hozzáért": önkormányzat általában, a választási ígéretei egyenként, külterületi utak javítása, ápolt környezet, a faluszépítőnek átnevezett falutársaság egyesület vezetése, földtulajdonosok vadászati képviselete, vadmentesítő vadászat a kerítésen belül kirakott szóróval, közpénzekkel való elszámolás, egyáltalán bármiről a lakosság tájékoztatása, véleményének kikérése, az együttműködés előli örök rejtőzködés stb-stb .... nincsen a falu előnyére).


Most 2019-ben ismét elvállalom a jelöltséget, ezúttal Bakos Attila ösztönzésére - aki buszvállalkozó. (Bakos Attila polgármester jelöltségéről határozat)

Jogilag csak független jelöltek vannak vagy akiket szervezet támogat.
 Bakos Attila (ugyancsak szervezetektől független) polgármesterjelölt ezt a hat képviselő jelöltet szólította meg, akik támogatják őt mint polgármester jelöltet, akik programjának megfogalmazásában részt vettek, akik egyetértenek vele és ha a választók rájuk szavaznak, bejutnak az önkormányzatba, akkor együttműködést ígérnek vele (amint Attila is együttműködést ígért a "hatokkal").

Az önkormányzat végső névsorát a szavazás dönti el.

Részemről a korábbi választások idején tett megjegyzéseimhez hasonlóan a választást nem lottónyereményhez hasonlítom, hanem hangsúlyozom, hogy ez egy fontos lehetőség, de nem áll meg az élet, ha nem kerülnénk be az önkormányzatba, mert "nincsen jó szele annak a vitorlás hajónak, amelyik nem tudja melyik kikötőbe akar eljutni". Tehát a falu dolgaival törődőknek fontos, hogy kik vannak az önkormányzatban, de az önkormányzat személyi összetételétől függetlenül kell törődjenek a faluval, legyen képük arról, hogy milyen faluban akarnak élni, miért hajlandók tenni is - merthogy lelkekből tevődik össze falu (úgy is mondjuk hogy mekkora a lélekszáma)

Természetesen a tőlünk telhetőt meg kell tenni annak érdekében, hogy az önkormányzatban is változást (jó változást) tudjunk elérni.


Mindhárom alkalommal erős kritikát éreztem az önkormányzati működés elmúlt időszaka felett.

Utólag már nem tudhatjuk lehetett volna-e valaki náluk jobb polgármester, képviselő.

De felmerül hogy meg kellene próbálni a jövőben

Más kérdés, hogy ki fogadja el a kritikámat, és ki látja támogatandónak javaslataimat.

2010-ben is az volt a felvetésem lényege, hogy túl rövid a falu érdeklődése saját közügyei iránt csupán a választási hónapokban, és ezáltal kényszerűen túl felületes.

Kellene falu-program. Foglalkozni kellene a falu közügyeivel két választás között is, hogy merre tartsunk. Nem kellene annyira elengedni a megválasztott polgármester kezét.

A polgármesternek és a testületnek igen fontos iránytű a vele szemben tanúsított elvárás, kritika, együttműködési készség. Amint az orvosnak is döntő, hogy együttműködő vele a beteg vagy sem. A papok sem tudnak mit kezdeni a közömbös, érdektelen hívekkel. A tanárok sem tudnak jól dolgozni a gyerekek (és szüleik) érdeklődése, igyekezete nélkül.

Tehát ne hagyjuk magára az önkormányzatot két választás között. Ezért alapítottam az Alsóvadászi Falutársaságot. 2010 után a polgármesternő saját belátása szerint vagy tanácsnak engedve mindent elkövetett, hogy az egyesület ne kezdhesse meg ténykedését mert "ellenhatalom" lehetőségét látta benne (arra nem is gondolt, hogy kiegészíthetné az önkormányzatot egyes elvégzetlen ügyekben). 2014 után a polgármester úr átvette az egyesületet, az alapító tagokat egy kivételével lemondatta majd amikor a fiatal tagság lényegében otthagyta, közölte velem, hogy nincsen rá szüksége, legszívesebben megszüntetné.

„Visszakaptam” az egyesületet, a "Falutársaságot" és most egyetlen csoportként az énekkar jelentkezett be tagnak. Remélem, hogy hasznukra válik. De mások előtt is nyitva a lehetőség. Jó lenne ha a kilépett fiatal tagok nem a 2024-es önkormányzati választási szavazásra várnának majd újabb öt évig, hanem két választás között amit tehetnek magukért, ahhoz az egyesületi formát is használnák.

Jobb lett volna a helyzet, ha az önkormányzat lehetőséget lát a Falutársaság egyesületben, és annak közegét felhasználva tart kapcsolatot a közügyek iránt inkább érdeklődőkkel. Elvileg a lehetőség adott volt. Ténylegesen sok más helyen társnak, jó kiegészítésnek tartják az önkormányzat válláról sok tennivaló terhét levevő egyesületet. Tájékoztatásban, vélemények gyűjtésében, új kezdeményezésekre felkészülésben stb. Ahhoz mindkét félnek együttműködésre kell törekednie.

A legszerencsésebb a helyzet, ahol nem az önkormányzattól egyedül várják a falu közéletének szervezését, hanem minél nagyobb mértékben öntevékenyek, önszervezők – tényleges partnerei tudnak lenni a törvényes vezetésnek.


A 2019-ben elindult országos falufejlesztési program csak élesebbé teszi a sajnálatos kontrasztot, amely a jelenlegi önkormányzat 5 éves működése alatt felerősödött. A kontraszt, ellentét az önkormányzat elzárkózó működése és a faluban még némelyeknél pislákoló igények között van. Halványuló az igény a jobb hangulatra, az élhetőségre, a bizalomra és a segítségre. A falufejlesztési program lehetőségeivel ez a viszonylag kis falu össze kell szedje magát, hogy élni tudjon. A szembenállás helyett együttműködő szervezésre volna szükség az önkormányzat és választói között (és ha az önkormányzat ezzel szembemenne amint Szemán János 2019-es nyilatkozata sejteti), akkor sem veszítve el életkedvünket.


Igen lényeges természetesen hogy kik, milyen bizalmat élvezve indulnak az önkormányzati választáson - de legalább olyan döntő hogy milyen programmal. Magam részéről lényegében meg tudom ismételni 2010-es, 2014-es elemzésemet, ajánlásaimat.

2014-ben kiegészítések a 2010-es pontokhoz

2010-es gondolatok Alsóvadászról és önkormányzatról